خودرو داستر دارای یک گیربکس عرضی پنج دنده‌ای است. این گیربکس دارای چهار‌دنده برای حرکـت به سمت جلو و یک دنده جهت حرکت به سمت عقب است. در ساختمان جعبه دنده اتوماتیک AL4 از سیستم مبدل گشتاور همراه با کنترل الکترونیکی بهره برده شده و همه چیز به شکل الکتروهیدرولیک مدیریت می‌شود و ساختمان آن از شش بخش اصلی 1- مبدل گشتاور 2- پمپ روغن 3- مجموعه دنده های سیاره ای، کلاچ ها و ترمز های گیربکس که در واقع مکانیزم واحد هیدرولیک گیربکس به حساب می آیند. 5- دیفرانسیل داخلی 6- پینیون که رابط بین گیربکس و دیفرانسیل بوده و نقش چرخ دنده کاهنده را دارد 6- کامپیوتر هیدرولیکی، مدار های روغن، کامپیوتر و سنسور های مبدل گشتاور جای کلاچ را گرفته است. وظیفۀ آن افزایش تدریجی گشتاور در آغاز حرکت است و از طریق ارتباط هیدرولیک، حرکت موتور را به گیربکس منتقل می‌ کند. 

با برخی از ایرادات گیربکس داستر آشنا شوید

خودرو داستر دارای یک گیربکس عرضی پنج دنده‌ای است. این گیربکس دارای چهار‌دنده برای حرکـت به سمت جلو و یک دنده جهت حرکت به سمت عقب است. در ساختمان جعبه دنده اتوماتیک AL4 از سیستم مبدل گشتاور همراه با کنترل الکترونیکی بهره برده شده و همه چیز به شکل الکتروهیدرولیک مدیریت می‌شود و ساختمان آن از شش بخش اصلی 1- مبدل گشتاور 2- پمپ روغن 3- مجموعه دنده های سیاره ای، کلاچ ها و ترمز های گیربکس که در واقع مکانیزم واحد هیدرولیک گیربکس به حساب می آیند. 5- دیفرانسیل داخلی 6- پینیون که رابط بین گیربکس و دیفرانسیل بوده و نقش چرخ دنده کاهنده را دارد 6- کامپیوتر هیدرولیکی، مدار های روغن، کامپیوتر و سنسور های مبدل گشتاور جای کلاچ را گرفته است. وظیفۀ آن افزایش تدریجی گشتاور در آغاز حرکت است و از طریق ارتباط هیدرولیک، حرکت موتور را به گیربکس منتقل می‌ کند. 

کمربند ایمنی خودرو

چند استدلال در مورد بستن کمربند ایمنی خودرو

ايمنی خودروها يکی از عوامل موثر در جلوگيری از تصادف‌های جاده‌ای هستند که تحت تأثیر موارد مختلفی قرار دارد و کمربند ایمنی یکی از این تجهیزات می‌باشد. يک چهارم مرگ و ميرهای ناشی از جراحات به خاطر جراحات ترافيک جاده‌ای است. عدم استفاده از کمربند ايمنی يکی از دلايل اصلی ترافيک و مرگ و مير ناشی از ترافيک می‌باشد. امروزه در بيش از 25 کشور جهان قوانينی مربوط به بستن کمربند ايمنی خودرو وجود دارد.

ایمنی کمربند ایمنی خودرو

پاسخ مثبت است، بله در صورت بروز حادثه کمربند ایمنی شما را بسیار ایمن نگه می‌دارد. در حال حاضر این یک واقعیت ثابت شده است، با این حال، برخی افراد هنوز هم متقاعد نشده‌اند که باید برای ایمنی خود کمربند ایمنی ببندند و آن را مضر می‌دانند. ما در این مقاله به شما توضیح می‌دهیم که کمربند ایمنی چقدر ایمن است و به برخی افسانه‌ها پاسخ می‌دهیم.

وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد چه اتفاقی می‌افتد؟

قبل از اینکه بدانیم کمربند ایمنی چگونه می‌تواند زندگی شما را نجات دهد، ابتدا باید بدانید که در هنگام تصادف چه اتفاقی برای سرنشینان (مسافران) خودرو می‌افتد.

هنگامی که خودروی شما حرکت می‌کند راننده یا مسافر در همان سرعت و جهت خودرو حرکت می‌کند. به عنوان مثال، وقتی ماشین با سرعت 30 مایل در ساعت (حدود 48 کیلومتر در ساعت) حرکت می‌کند، بدن شما نیز با سرعت 30 مایل در ساعت حرکت می‌کند. اگر در این زمان تصادفی رخ دهد، اتومبیل شما ناگهان متوقف می‌شود اما بدن شما همچنان به جلو حرکت می‌کند. این که از اتومبیل به بیرون پرتاب می‌شوید یا به داخل پرتاب، بستگی به جهت ضربه دارد.

پس از خواندن همه موارد، احتمالاً می‌فهمید نقش کمربند ایمنی خودرو چیست: کمربند ایمنی شما را در مکانی امن نگه می‌دارد. البته، این بدان معنا نیست که شما کاملاً ایمن خواهید بود زیرا عوامل زیادی در بروز تصادف نقش دارند. اما حداقل شانس بیشتری برای زنده ماندن و آسیب ندیدن خواهید داشت.

بر اساس آمار NHTSA در مورد کمربند ایمنی، 47 درصد سرنشینان خودروهای سواری کشته شده در سال 2009 بدون کمربند بودند. بستن کمربند ایمنی می‌تواند جان هزاران نفر را در یک سال نجات دهد. به همین دلیل کشورهای جهان تلاش زیادی برای اجرای کمربند ایمنی انجام می‌دهند. کمربند ایمنی ساده‌ترین و موثرترین وسیله برای زنده نگه داشتن و سالم ماندن سرنشینان خودرو است.

کمربند ایمنی خودرو
در صورت بروز حادثه کمربند ایمنی شما را بسیار ایمن نگه می‌دارد

بحث بر سر کمربند ایمنی خودرو

با وجود اینکه مزایای کمربند ایمنی بسیار واضح و روشن است اما همچنان برخی از افراد علیه آن بحث کرده و با قانون بستن کمربند ایمنی مخالفت می‌کنند. در اینجا برخی از استدلال‌های آن‌ها آورده شده است.

در صورت برخورد کمربندهای ایمنی باعث آسیب به کاربر می‌شود

بله این درست است، اگر ضربه زیاد باشد کمربند ایمنی می‌تواند باعث صدمات سطحی، آسیب‌های داخلی و حتی شکستگی شود. اما اگر از کمربند ایمنی استفاده نکنید، این آسیب‌ها و شکستگی‌ها بیشتر خواهد بود. این صدمات با سلامتی و زندگی شما قابل مقایسه نیست.

کمربند ایمنی حرکات را محدود می‌کند، رانندگی را سخت می‌کند و ناراحت کننده است

امروزه کمربندهای ایمنی طوری طراحی شده‌اند که راحت‌تر بسته شوند و باعث ناراحتی راننده و سرنشینان نشوند. آنها با حرکت راننده کشیده می‌شوند و عقب می‌روند، فقط زمانی قفل می‌شوند که تغییرات ناگهانی در سرعت یا جهت را تشخیص دهند. افرادی که به مدت طولانی از کمربند ایمنی استفاده می‌کنند می‌گویند که به کمربند ایمنی عادت کرده‌اند و حتی متوجه کمربند ایمنی نمی‌شوند.

کمربند ایمنی مانع پیاده شدن افراد از خودروهایی می‌شود که در حال سوختن یا غرق شدن هستند

سیستم کمربند ایمنی به گونه‌ای ساخته شده است که به راحتی با یک کلیک آزاد می‌شود بنابراین احتمال اینکه کمربند ایمنی شما را در یک موقعیت خاص ببندد چندان زیاد نیست. اگر کمربند ایمنی نبسته باشید و خودروی شما بسوزد یا غرق شود به احتمال زیاد: 1. بیهوش می‌شوید 2. صدمات آنقدر جدی است که در صورت بستن آن حتی نمی‌توانید کمربند ایمنی خود را باز کنید. علاوه بر این احتمال اینکه چنین اتفاقاتی برای وسیله نقلیه شما بیفتد بسیار کم است. کمربند ایمنی قدرت اثر را در سرتاسر بخش‌های بزرگ‌تر بدن پخش می‌کند و از شدت جراحات می‌کاهد. جراحاتی که با نبستن کمربند ایمنی به راننده و سرنشینان وارد می‌شود ۵ برابر بیشتر و شدیدتر از هنگامی است که کمربند ایمنی را می‌بندند.

در بعضی کشورها بستن کمربند ایمنی در صندلی‌های عقب اجباری نیست، اما بهتر است در هر مکانی که می‌نشینید، کمربند ایمنی خودرو را ببندید. وقتی تصادفی رخ می‌دهد افرادی که کمربند ایمنی نمی‌بندند با افرادی که کمربند ایمنی می‌پوشند برخورد می‌کنند.

کمربند ایمنی خودرو
کمربندهای ایمنی طوری طراحی شده‌اند که راحت بسته شوند و باعث ناراحتی راننده و سرنشینان نشوند
راننده می تواند فرمان را بگیرد یا استفاده از کیسه هوا به تنهایی کافی است

خیر، لطفاً از فرمان برای متوقف کردن خودرو استفاده نکنید، ممکن است نیرو خیلی زیاد باشد و بتواند به دست‌ها و سایر اعضای بدن آسیب برساند. کیسه هوا برای کار با کمربند ایمنی طراحی شده است. بدون کمربند ایمنی نیروی بیرون آمده از کیسه‌های هوا می‌تواند به شما آسیب جدی برساند یا حتی شما را بکشد. هیچ تضمینی وجود ندارد که دقیقاً به کیسه هوا ضربه بزنید به جای آن ممکن است به زیر یا کنار آن بچرخید.

زنان باردار نمی‌توانند آن را بپوشند و برای نوزادان مناسب نیست

برعکس، پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند که داخل اتومبیل از کمربند ایمنی استفاده کنند. می‌توانید کمربند را در زیر شکم و از بین سینه‌ها قرار دهید. به این ترتیب، کمربند ایمنی روی نوزاد تأثیر نمی‌گذارد. اگر نگران کیسه هوا هستید، آن را خاموش نکنید، به جای آن صندلی خود را به عقب کج کنید، تا جایی که می‌توانید آن را از داشبورد خود دور کنید.

قسمت پایین کمربند ایمنی خودرو

پروفسور برجسته جان آدامز از دانشگاه لندن درباره “جبران خطر” تحقیق کرده و بستن کمربند ایمنی یکی از جنبه‌هایی است که مورد بررسی قرار داده است. او آمار 18 کشور را مقایسه کرده و متوجه شده که با وجود بستن کمربند ایمنی توسط سرنشینان وسایل نقلیه، هنوز تعداد تصادفات جاده‌ای در حال افزایش است. او توضیح می‌دهد که این امر به این دلیل است که مردم هنگام رانندگی با کمربند ایمنی به خطرات توجهی نمی‌کنند.

وی به سادگی توضیح می‌دهد، وقتی گمان می‌کنید با بستن کمربند ایمنی، سلامت خود را تضمین می‌کنید، ممکن است آگاهانه یا ناآگاهانه فکر کنید که می‌توانید بیشتر از حد معمول ریسک کنید – سریع‌تر، بی‌پرواتر … و باشید. اگر پاداش‌ها زیاد و خطرات پایین باشد ممکن است برای دریافت پاداش بیشتر، ریسک‌های بیشتری را برعهده بگیرید، اقدامات بی‌پرواتری انجام دهید و سرعت بیشتری را تجربه کنید که این حالت منجر به تصادفات بیشتر می‌شود.

این نشان می‌دهد عواملی که ایمنی شما را تضمین می‌کند به مسئولیت پذیری شما بستگی دارد اگر در قبال خود بی‌مسئولیت هستید هیچ وسیله ایمنی نمی‌تواند شما را نجات دهد.

نتیجه
بستن کمربند ایمنی یک عمل مهم است که همه باید به آن عادت کنند. این وسیله می‌تواند از شما و کیفیت زندگی شما محافظت کند و نشان دهنده این است که شما یک فرد مسئول در جاده هستید.

منبع: how safe are seat belts

فرم استعلام قطعات

برای استعلام موجودی، قیمت و شرایط قطعاتی که نیاز دارید، فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان کلینیک تخصصی شاه‌پری با شما تماس بگیرند.

تعمیرگاه رنو شاه‌پری

شاه‌پری

کلینیک تخصصی رنو

Call Now Button