خودرو داستر دارای یک گیربکس عرضی پنج دنده‌ای است. این گیربکس دارای چهار‌دنده برای حرکـت به سمت جلو و یک دنده جهت حرکت به سمت عقب است. در ساختمان جعبه دنده اتوماتیک AL4 از سیستم مبدل گشتاور همراه با کنترل الکترونیکی بهره برده شده و همه چیز به شکل الکتروهیدرولیک مدیریت می‌شود و ساختمان آن از شش بخش اصلی 1- مبدل گشتاور 2- پمپ روغن 3- مجموعه دنده های سیاره ای، کلاچ ها و ترمز های گیربکس که در واقع مکانیزم واحد هیدرولیک گیربکس به حساب می آیند. 5- دیفرانسیل داخلی 6- پینیون که رابط بین گیربکس و دیفرانسیل بوده و نقش چرخ دنده کاهنده را دارد 6- کامپیوتر هیدرولیکی، مدار های روغن، کامپیوتر و سنسور های مبدل گشتاور جای کلاچ را گرفته است. وظیفۀ آن افزایش تدریجی گشتاور در آغاز حرکت است و از طریق ارتباط هیدرولیک، حرکت موتور را به گیربکس منتقل می‌ کند. 

با برخی از ایرادات گیربکس داستر آشنا شوید

خودرو داستر دارای یک گیربکس عرضی پنج دنده‌ای است. این گیربکس دارای چهار‌دنده برای حرکـت به سمت جلو و یک دنده جهت حرکت به سمت عقب است. در ساختمان جعبه دنده اتوماتیک AL4 از سیستم مبدل گشتاور همراه با کنترل الکترونیکی بهره برده شده و همه چیز به شکل الکتروهیدرولیک مدیریت می‌شود و ساختمان آن از شش بخش اصلی 1- مبدل گشتاور 2- پمپ روغن 3- مجموعه دنده های سیاره ای، کلاچ ها و ترمز های گیربکس که در واقع مکانیزم واحد هیدرولیک گیربکس به حساب می آیند. 5- دیفرانسیل داخلی 6- پینیون که رابط بین گیربکس و دیفرانسیل بوده و نقش چرخ دنده کاهنده را دارد 6- کامپیوتر هیدرولیکی، مدار های روغن، کامپیوتر و سنسور های مبدل گشتاور جای کلاچ را گرفته است. وظیفۀ آن افزایش تدریجی گشتاور در آغاز حرکت است و از طریق ارتباط هیدرولیک، حرکت موتور را به گیربکس منتقل می‌ کند. 

مقایسه رنو داستر و هایما S7

مقایسه رنو داستر و هایما S7

معرفی رنو داستر

شرکت رنو برای اولین در سال 2010 از خودروی جدید خود،رنو داستر رونمایی کرد. این خودرو در شمار خودروهای شاسی‌بلند است و در دو مدل تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل تولید و عرضه می‌شود. رنو داستر بر اساس پلتفرم لوگان ساخته‌شده است و شرکت نگین خودرو آن را به کشور وارد می‌کند که  با استقبال خوب مشتریان ایرانی روبرو شده است.

معرفی هایما S7

 خودرو هایما S7 هم یکی از خودروهای شاسی‌بلند شرکت هایمای چین است. شرکت ایران‌خودرو توانسته است با استفاده از همکاری‌های خود با چینی‌ها مونتاژ این خودرو در کشور را فراهم سازد؛ اما هایما S7 در بازار کشور با اقبال خوبی مواجه نشده است. ولی به نظر می‌رسد که با افزایش چشمگیر قیمت خودروهای شاسی‌بلند، هایما S7 آینده مطلوبی در بازار کشور خواهد داشت.

مقایسه طراحی خارجی رنو داستر و هایما S7

در طراحی خارجی رنو داستر استفاده از الگوی عضلانی و حجم دهی به اجزای مختلف بدنه کاملاً مشهود است. در نمای جلو قبل از هر چیزی چراغ‌های پهن داستر که در اطراف جلوپنجره X شکل قرارگرفته‌اند، خودنمایی می‌کنند.

آرم نسبتاً بزرگ شرکت رنو در وسط جلوپنجره نیز از برجستگی خاصی برخوردار است. در نمای کناری خودرو خط خاصی مشاهده نمی‌شود؛ اما طراحی عضلانی گلگیرهای جلو و عقب حس اقتدار و تسلط این خودروبر جاده را بیش‌ازپیش برجسته می‌سازد. نمای عقب رنو داستر هم طرحی ساده و بی‌آلایش دارد. به هر صورت، حالت کمانی درب عقب چهره عضلانی خودرو را حفظ می‌کند.

ازنظر طراحی خارجی در طراحی هایما S7 هم پیچیدگی خاصی وجود ندارد. همان سادگی و بی‌آلایشی در این خودرو هم رعایت شده، با این تفاوت که در هایما S7 از حجم دهی و طراحی عضلانی داستر خبری نیست. طراحی خودرو کاملاً ساده است که احتمالاً این کار برای حفظ قیمت اقتصادی هایما S7 صورت گرفته است. درمجموع هیچ‌کدام از خودروهای مورد مقایسه در ردیف شاسی‌بلندهای زیبا قرار نمی‌گیرند، اما در محصول شرکت رنو دست‌کم شاهد حجم دهی سپرها و گلگیرهای خودرو هستیم.

مقایسه طراحی داخلی رنو داستر و هایما S7

طراحی داخلی رنو داستر

رنو داستر دارای طراحی داخلی نسبتاً زیبایی است. از تعدد دکمه‌های روی فرمان در رنو داستر خبری نیست و بافرمانی ساده و خوش‌دست مواجه می‌شوید. همچنین اکثر امور مربوط به مولتی‌مدیا را می‌توانید با استفاده از صفحه‌نمایش لمسی انجام دهید، به همین دلیل دکمه‌های چندانی هم بر روی داشبورد وجود ندارند. استفاده از رنگ متفاوت در میانه داشبورد و تورفتگی و برجستگی‌های موجود روی آن طراحی نسبتاً جذاب را فراهم آورده است.

طراحلی داخلی هایما s7

مقایسه رنو داستر و هایما S7 ازنظر طراحی داخلی هم نشان‌دهنده برتری محصول شرکت رنو است. هنگام ورود به کابین هایما S7 با طرح‌های آشنای خودروهای چینی روبرو می‌شویم. به‌هرحال استفاده از دورنگ در طراحی داشبورد موجب افزایش جذابیت آن شده است. همچنین قرارگیری هواکش‌ها در دو طرف صفحه‌نمایش خودرو حالتی نسبتاً خشن به کابین می‌بخشد. درمجموع باید گفت که سادگی و اقتصادی بودن در تمام بخش‌های طراحی خودرو و متریال‌های مورداستفاده، مدنظر قرارگرفته است؛ اما هایما S7 فضای مناسبی را برای سرنشینان تأمین می‌کند. همچنین قسمت بار نیز فضای کافی را در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌دهد و خاصیت تا شوندگی صندلی‌های عقب مشکل کمبود احتمالی فضا، در صورت وجود بار فراوان را جبران می‌کند.

مقایسه فنی رنو داستر و هایما S7

هیچ‌کدام از خودروهای مورد مقایسه در ردیف شاسی‌بلندهای اسپرت قرار نمی‌گیرند. موتورهای کار گذاشته‌شده روی این خودروها از توان چندان زیادی برخوردار نیستند. به هر صورت، مقایسه رنو داستر و هایما S7 حاکی از برتری داستر ازنظر فنی است. هرچند که این برتری چندان قابل‌توجه نیست، اما رنو داستر از مصرف سوخت کمتر، شتاب گیری مناسب و حداکثر سرعت بهتری برخوردار است.

به جدول زیر نگاه کنید:

مدل خودرو رنو داستر هایما s7
پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپه خطی مستقیم 4 سیلندر 16 سوپاپه خطی مستقیم
حجم موتور 2000 سی‌سی 1995 سی‌سی
حداکثر قدرت 135 اسب بخار 148 اسب بخار
حداکثر گشتاور 195 نیوتن متر 180 نیوتن متر
گیربکس 4 سرعته خودکار تیپ ترونیک 5 سرعته خودکار
مصرف سوخت (ترکیبی) 2/8 لیتر در هر 100 کیلومتر 8/8 لیتر در هر 100 کیلومتر
شتاب صفرتا 100 4/10 ثانیه
حداکثر سرعت 178 کیلومتر در ساعت 165 کیلومتر در ساعت

مقایسه آپشن­ها و امکانات رفاهی رنو داستر با هایما s7

مقایسه رنو داستر و هایما S7 ازنظر امکانات رفاهی نشان‌دهنده اختلاف برجسته‌ای در بین آن‌ها نیست. اما از امکانات نسبتاً مناسبی برخوردارند و قادر به رضایت مشتریان هستند. بااین‌وجود، هایما S7 از برخی جوانب از قبیل سیستم مولتی‌مدیا، آینه و برخی امکانات صندلی‌های از رنو داستر پیشی گرفته است.

تجهیزات رنو داستر هایما s7
چراغ سیستم روشنایی در روز،مه شکن های جلو،چراغ ترمز سوم،مه شکن های عقب چراغ های جلو هالوژنی،سیستم روشنایی در روز،تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو،مه شکن های جلو و عقب
سیستم های مولتی مدیا ورودی‌های USB، بلوتوث، قابلیت پخش MP3 ورودی‌های SD، AUX، USB، همراه با GPD، قابلیت پخش CD، 4 بلندگو، 2 تیوتر
صفحه‌نمایش 7 اینچی لمسی 7 اینچی لمسی
رینگ­ها 16 اینچی آلیاژی 16 اینچی آلومینیومی
آینه آینه‌های جانبی برقی آینه وسط ضد نور، باقابلیت نمایش میزان باد لاستیک، آینه‌های جانبی تاشو و دارای گرم‌کن
تهویه مطبوع تهویه هوای دستی تهویه هوای خودکار
صندلی تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو، صندلی‌های عقب تاشو تنظیم صندلی راننده در 8 حالت، صندلی‌های جلو دارای گرم‌کن
شیشه بالابرهای برقی شیشه‌های جلو و عقب بالابرهای برقی شیشه‌های جلو و عقب
سیستم­های هشداردهنده سیستم ضد سرقت، سیستم هشدار باز بودن کمربند ایمنی، سنسور دنده‌عقب سیستم ضد سرقت، سنسور دنده‌عقب، دوربین دید عقب
سایر امکانات سیستم کنترل پایداری و کشش، سیستم کنترل باد لاستیک‌ها، کروز کنترل، محدودکننده سرعت قفل مرکزی، ورود به خودرو بدون کلید، سانروف، سیستم کنترل باد لاستیک‌ها، کروز کنترل، خاموش و روشن شدن در ترافیک

مقایسه ایمنی رنو داستر و هایما S7

نسل اول رنو داستر (سال 2011) که به ایران نیز واردشده است، عملکرد ضعیفی در تست ایمنی و تصادفات داشت. این خودرو موفق به کسب تنها 3 ستاره ایمنی مؤسسه EuroNCAP شد که امتیاز مناسبی برای خودرو محسوب نمی‌شود. بااین‌وجود، مقایسه رنو داستر و هایمت S7 ازنظر ایمنی حاکی از برتری داستر است.

خودروهای چینی به‌ندرت خود را در معرض تست مؤسسات معتبر جهانی قرار می‌دهند، هایما S7 هم از جانب شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تست‌شده و توانسته است 3 ستاره ایمنی این مؤسسه را به دست آورد. پس در مقایسه این دو خودرو قطعاً محصول شرکت رنو احساس امنیت و آرامش بیشتری را برای سرنشینان ایجاد خواهد کرد.

تجهیزات ایمنی و حفاظتی رنو داستر هایما S7
کیسه هوا کیسه هواهای راننده، سرنشین جلو کیسه هواهای راننده، سرنشین جلو و جانبی
سیستم ترمز ترمزهای جلو دیسکی خنک شونده، ترمزهای عقب کاسه‌ای، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع نیروی الکترونیکی ترمز ترمزهای جلو دیسکی خنک شونده، ترمزهای عقب دیسکی، سیستم ترمز ضد قفل

تجربه رانندگی رنو داستر با هایما s7

رانندگی با رنو داستر احساس تسلط کامل بر جاده را به راننده منتقل می‌کند. دلیل این امر را هم می‌توان در حجم دهی نمای جلو و طراحی گلگیرها جستجو کرد. به همین دلیل، احساس آرامشی نسبی را در هنگام رانندگی با رنو داستر تجربه خواهید کرد. این خودرو هرچند یک کراس اوور اسپرت محسوب نمی‌شود، اما با توجه به اینکه در ردیف خودروهای اقتصادی قرار می‌گیرد، سرعت شتاب گیری صفرتا 100 آن در عرض 4/10 ثانیه انجام می‌گیرد. این رکورد در سطح خود رضایت‌بخش است و در جاده‌های کوهستانی هم عملکرد نسبتاً مطلوبی دارد.

تجربه رانندگی با هایما S7 هم لذت بخش خواهد زد. این خودرو از فنربندی نسبتاً نرمی برخوردار است که در عملکرد آن در پیچ‌ها و سرعت‌بالا را بهبود می‌بخشد. هرچند که نباید انتظار سرعت، ایمنی و احساس آرامش کراس اوورهای مطرح بازار را داشت، اما با توجه به وضعیت جاده و بزرگراه‌های کشور، سرعت 165 کیلومتر در ساعت نیز تجربه‌ای قانع‌کننده خواهد بود. این خودرو تناسب خوبی با جاده و خیابان‌های کشور دارد.

تحلیل شرایط بازار رنو داستر با هایما s7

در این روزها بازار خریدوفروش خودرو به علت افزایش قیمت دلار و ارزهای خارجی موجب بالا رفتن بیش‌ازاندازه قیمت خودرو در کشور شده است. درگذشته نه‌چندان دور، هر دو خودرو رنو داستر و هایما S7 را می‌توانستید باقیمت‌های کمتر از 100 میلیون تومان تهیه نمایید؛ اما امروزه هر دو خودرو مزبور باقیمتی بالاتر از 100 میلیون تومان در بازار خودرو کشور خریدوفروش می‌شوند.

جمع‌بندی

در پایان مقایسه رنو داستر و هایما S7 باید بگوییم که  افزایش نجومی قیمت‌ها قدرت خرید عموم مردم و به‌ویژه طبقه متوسط جامعه را کاهش داده و خانواده‌هایی که خواهان خودروهای شاسی‌بلند هستند و بودجه بالایی هم برای خرید آن اختصاص نداده‌اند، می‌توانند به این دو خودرو فکر کنند. درصورتی‌که قصد خرید یکی از خودروهای رنو داستر و هایما S7 را داشته باشید، ما رنو داستر را پیشنهاد می‌دهیم. این خودرو از مختلفی از قبیل طراحی خارجی و داخلی، ایمنی و موتور شرایط بهتری از هایما S7 دارد.

فرم استعلام قطعات

برای استعلام موجودی، قیمت و شرایط قطعاتی که نیاز دارید، فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان کلینیک تخصصی شاه‌پری با شما تماس بگیرند.

تعمیرگاه رنو شاه‌پری

شاه‌پری

کلینیک تخصصی رنو

Call Now Button